Pomoc techniczna

pytania i odpowiedzi
Internet
Zadbaj o jakość sygnału WiFi w Twoim domu
Różnice w prędkościach na korzyść kabla najczęściej mogą być spowodowane zakłóceniami pochodzącymi od innych urządzeń pracujących w paśmie Wifi oraz odległością od nadajnika Wifi. Korzystając z Internetu poprzez podłączenie urządzenia kablem do modemu, takie zakłócenia nie występują.
Tak. Jeśli urządzenie posiada kartę sieciową umożliwiającą podłączenie po kablu lub kartę Wifi.
Posiadając swój router lub modem z opcją Wifi nie ma ograniczeń co do ilości podłączanych urządzeń. Należy jedynie dobrać odpowiednią prędkość usługi Internetu do ilości urządzeń w domu. W przypadku braku routera, czy też wyłączonej opcji Wifi może być podłączone tylko jedno urządzenie. Należy pamiętać, że operator musi autoryzować urządzenie końcowe abonenta. Oznacza to, że trzeba podać nam MAC adres (adres fizyczny) urządzenia (komputera). W przypadku podłączenia swojego routera należy podać MAC oznaczony na routerze jako WAN lub Internet.
Większość urządzeń posiada diody sygnalizujące komunikację z Internetem. ikony arris
Zasięg Wifi jest zależny od wielu czynników. Im dalej od nadajnika Wifi, tym zasięg będzie słabszy. Dodatkowo inne urządzenie elektroniczne w domu (kuchnie mikrofalowe, drukarki, telefony, urządzenia bluetooth, telewizory, itp) mogą zakłócać sygnał. Ściany w mieszkaniu oraz inne fizyczne przeszkody (meble, elementy wyposażenia) też ograniczają zasięg Wifi.
W ramach usługi, Gawex Media domyślnie przyznaje stały adres IP z puli adresów prywatnych, „niewidocznych” w sieci Internet. Adres taki zapewnia większe bezpieczeństwo urządzeń abonenckich. Instrukcja otrzymania publicznego adresu IP dostępna jest na naszej stronie www.gawex.pl w Portalu Abonenta (eBOK).
Prędkości wskazywane przez system operacyjny Windows nie są miernikem prędkości interenetu, pokazują jedynie szybkość połączenia pomiędzy modemem/routerem, a urządzeniem klienta. Rzeczywiste prędkości połączenia z Internetem powinny być weryfikowane przez narzędzia pomiarowe np. www.speedtest.net.
Jedną z różnic jest obsługiwana prędkość. W zależności od standardu używanego przez router (802.11b(Wifi 2), 802.11h(Wifi 3) , 802.11n(Wifi 4), 802.11ac(Wifi 5), 802.11ax(Wifi 6)). WiFi 5 GHz obsłużyć może dużo wyższe prędkości. Na korzyść 5GHz na pewno można także zaliczyć jej większą odporność na zakłócenia. Wśród wad tej częstotliwości można wymienić jej mniejszy zasięg oraz wyższa cena routerów oraz to, iż nie wszystkie urządzenia obsługują tą częstotliwość.
Wiele urządzeń na rynku wspiera jednocześnie oba systemy. Pamiętajmy jednak, że decydując się na nową technologię musimy liczyć się z brakiem kompatybilności z wieloma starszymi urządzeniami oraz zmniejszonym zasięgiem działania. Przykładowo - w domkach jednorodzinnych, gdzie wymagany jest znaczący zasięg sieci, nie kolidujemy z innymi sieciami (jak to jest w przypadku mieszkań w bloku) a nie jest nam potrzebna maksymalna prędkość, zdecydowanie lepszym wyborem na dzień dzisiejszy jest router pracujący w częstotliwości 2.4 GHz. Pamiętajmy, żeby każdorazowo przed podjęciem decyzji o zakupie routera pracującego w 5GHz należy sprawdzić do połączenia z jakim sprzętem użytkowym chcemy wykorzystywać sieć WiFi, co za tym idzie czy ten sprzęt posiada sieć 5GHz, a przede wszystkim jeżeli mamy taką możliwość - sprawdzić potencjalny zasięg sieci 5GHz w naszym mieszkaniu.
Prędkość można sprawdzić na stronie www.speedtest.net wybierając do testu serwer Orange Gdańsk lub Szczecin.
„Speedtestery” są to serwery/komputery umieszczone w różnych lokalizacjach w Polsce jak i na świecie. Wynik jest zależny od obciążenia danego serwera oraz od przepustowości łącza jakie posiada dany serwer. Nie na wszystkich serwerach możemy osiągnąć żądaną prędkość. Test powinno wykonywać się z użyciem kilku serwerów.
Gawex Media gwarantuje prędkość usługi w ramach własnej sieci, do swoich routerów brzegowych. W ramach sprzedawanych pakietów Operator umożliwia osiągnięcie maksymalnych prędkości komunikowanych w zakupionym pakiecie. Łącza, które gwarantują prędkość tzw. CIR są przeznaczone do zastosowań profesjonalnych i są wielokrotnie droższe.
Gry on-line – udostępnianie są na serwerach/komputerach dostawców gier. Ich działanie jest zależne od ilości użytkowników oraz przepustowości łącza danego serwera. Inaczej mówiąc w przypadku bardzo popularnych serwisów gier, odczuwalna prędkość połączenia z grą może spadać, a czas dostępu mierzony w ms (ping) rosnąć.
Większość producentów kart sieciowych udostępnia sterowniki do urządzeń na swoich stronach internetowych.
Ze względów bezpieczeństwa zablokowany jest port 25 służący do wysyłania poczty. Może być on również wykorzystywany do rozsyłania spamu.
Zgodnie z instrukcją dostarczoną z urządzeniem lub na stronie producenta urządzenia. Dodatkowo istnieje bardzo dużo tutoriali które można znaleźć na bezpośrednio Youtube.
W systemie operacyjnym Windows 10, należy po kliknięciu prawym klawiszem w przycisk start (znak windows) wybrać "połączenie sieciowe" a następnie "zmień właściwości połączenia". W podsumowaniu wyświetli się na samym dole informacja: Adres fizyczny (MAC).
W Internecie jest wiele darmowych programów do sprawdzania zajętości kanałów Wifi.
W przypadku montażu urządzeń Wifi Gawex Media, takie sprawdzenie każdorazowo wykonuje instalator.
Najpopularniejszymi programami do sprawdzenia zajętości kanałów radiowych są odpowiednio:
- dla systemów Windows - program inSSIDer
- dla systemów Android - program Wifi Analyzer
- dla systemów iOS - NetSpot for iOS
Technologia światłowodowa jest najnowocześniejszą technologią transmisji danych. Umożliwia osiąganie największych prędkości i jakości transmisji. Dodatkową zaletą tej technologii jest to, że nie potrzebuje zasilania na linii nadawca-odbiorca, co znacząco eliminuje ryzyko awarii. Więcej informacji na stronie www.zielonyinternet.pl
Należy sprawdzić okablowanie, zresetować urządzenia (wyłączyć z prądu), jeśli dalej jest problem to prosimy o kontakt z infolinią pod nr 94 71 27777.

Jeżeli nie znalazłeś powyżej odpowiedzi na pytanie, prosimy o kontakt:

CallCenter - pomoc techniczna

telefon: 94 71 27 777

e-mail: callcenter@gawex.pl

Konsultanci są do dyspozycji od pon. do pt. w godz. 7.00 - 21.00

Połączenie z numerów w sieci Gawex Media - BEZPŁATNE.

Połączenia z sieci innych operatorów - opłata za połączenie zgodna z taryfą operatora.