Pomoc techniczna
pytania i odpowiedzi
Internet
Różnice w prędkościach na korzyść kabla najczęściej mogą być spowodowane zakłóceniami pochodzącymi od innych urządzeń pracujących w paśmie Wifi oraz odległością od nadajnika Wifi. Korzystając z Internetu poprzez podłączenie urządzenia kablem do modemu, takie zakłócenia nie występują.
Tak. Jeśli urządzenie posiada kartę sieciową umożliwiającą podłączenie po kablu lub kartę Wifi.
Posiadając swój router lub modem z opcją Wifi nie ma ograniczeń co do ilości podłączanych urządzeń. Należy jedynie dobrać odpowiednią prędkość usługi Internetu do ilości urządzeń w domu. W przypadku braku routera, czy też wyłączonej opcji Wifi może być podłączone tylko jedno urządzenie. Należy pamiętać, że operator musi autoryzować urządzenie końcowe abonenta. Oznacza to, że trzeba podać nam MAC adres (adres fizyczny) urządzenia (komputera). W przypadku podłączenia swojego routera należy podać MAC oznaczony na routerze jako WAN lub Internet.
Większość urządzeń posiada diody sygnalizujące komunikację z Internetem.
Zasięg Wifi jest zależny od wielu czynników. Im dalej od nadajnika Wifi, tym zasięg będzie słabszy. Dodatkowo inne urządzenie elektroniczne w domu (kuchnie mikrofalowe, drukarki, telefony, urządzenia bluetooth, telewizory, itp) mogą zakłócać sygnał. Ściany w mieszkaniu oraz inne fizyczne przeszkody (meble, elementy wyposażenia) też ograniczają zasięg Wifi.
W ramach usługi, Gawex Media domyślnie przyznaje stały adres IP z puli adresów prywatnych, „niewidocznych” w sieci Internet. Adres taki zapewnia większe bezpieczeństwo urządzeń abonenckich. Instrukcja otrzymania publicznego adresu IP dostępna jest na naszej stronie www.gawex.pl w Portalu Abonenta (eBOK).
Prędkości wskazywane przez system operacyjny Windows nie są miernikem prędkości interenetu, pokazują jedynie szybkość połączenia pomiędzy modemem/routerem, a urządzeniem klienta. Rzeczywiste prędkości połączenia z Internetem powinny być weryfikowane przez narzędzia pomiarowe np. www.speedtest.net.
Jedną z różnic jest obsługiwana prędkość. W zależności od standardu używanego przez router (802.11b(Wifi 2), 802.11h(Wifi 3) , 802.11n(Wifi 4), 802.11ac(Wifi 5), 802.11ax(Wifi 6)). WiFi 5 GHz obsłużyć może dużo wyższe prędkości. Na korzyść 5GHz na pewno można także zaliczyć jej większą odporność na zakłócenia. Wśród wad tej częstotliwości można wymienić jej mniejszy zasięg oraz wyższa cena routerów oraz to, iż nie wszystkie urządzenia obsługują tą częstotliwość.
Wiele urządzeń na rynku wspiera jednocześnie oba systemy. Pamiętajmy jednak, że decydując się na nową technologię musimy liczyć się z brakiem kompatybilności z wieloma starszymi urządzeniami oraz zmniejszonym zasięgiem działania. Przykładowo - w domkach jednorodzinnych, gdzie wymagany jest znaczący zasięg sieci, nie kolidujemy z innymi sieciami (jak to jest w przypadku mieszkań w bloku) a nie jest nam potrzebna maksymalna prędkość, zdecydowanie lepszym wyborem na dzień dzisiejszy jest router pracujący w częstotliwości 2.4 GHz.
Pamiętajmy, żeby każdorazowo przed podjęciem decyzji o zakupie routera pracującego w 5GHz należy sprawdzić do połączenia z jakim sprzętem użytkowym chcemy wykorzystywać sieć WiFi, co za tym idzie czy ten sprzęt posiada sieć 5GHz, a przede wszystkim jeżeli mamy taką możliwość - sprawdzić potencjalny zasięg sieci 5GHz w naszym mieszkaniu.
Prędkość można sprawdzić na stronie www.speedtest.net wybierając do testu serwer Orange Gdańsk lub Szczecin.
„Speedtestery” są to serwery/komputery umieszczone w różnych lokalizacjach w Polsce jak i na świecie. Wynik jest zależny od obciążenia danego serwera oraz od przepustowości łącza jakie posiada dany serwer. Nie na wszystkich serwerach możemy osiągnąć żądaną prędkość. Test powinno wykonywać się z użyciem kilku serwerów.
Gawex Media gwarantuje prędkość usługi w ramach własnej sieci, do swoich routerów brzegowych. W ramach sprzedawanych pakietów Operator umożliwia osiągnięcie maksymalnych prędkości komunikowanych w zakupionym pakiecie. Łącza, które gwarantują prędkość tzw. CIR są przeznaczone do zastosowań profesjonalnych i są wielokrotnie droższe.
Gry on-line – udostępnianie są na serwerach/komputerach dostawców gier. Ich działanie jest zależne od ilości użytkowników oraz przepustowości łącza danego serwera. Inaczej mówiąc w przypadku bardzo popularnych serwisów gier, odczuwalna prędkość połączenia z grą może spadać, a czas dostępu mierzony w ms (ping) rosnąć.
Większość producentów kart sieciowych udostępnia sterowniki do urządzeń na swoich stronach internetowych.
Ze względów bezpieczeństwa zablokowany jest port 25 służący do wysyłania poczty. Może być on również wykorzystywany do rozsyłania spamu.
Zgodnie z instrukcją dostarczoną z urządzeniem lub na stronie producenta urządzenia. Dodatkowo istnieje bardzo dużo tutoriali które można znaleźć na bezpośrednio Youtube.
W systemie operacyjnym Windows 10, należy po kliknięciu prawym klawiszem w przycisk start (znak windows) wybrać "połączenie sieciowe" a następnie "zmień właściwości połączenia". W podsumowaniu wyświetli się na samym dole informacja: Adres fizyczny (MAC).
W Internecie jest wiele darmowych programów do sprawdzania zajętości kanałów Wifi.
W przypadku montażu urządzeń Wifi Gawex Media, takie sprawdzenie każdorazowo wykonuje instalator.
Najpopularniejszymi programami do sprawdzenia zajętości kanałów radiowych są odpowiednio:
- dla systemów Windows - program inSSIDer
- dla systemów Android - program Wifi Analyzer
- dla systemów iOS - NetSpot for iOS
W przypadku montażu urządzeń Wifi Gawex Media, takie sprawdzenie każdorazowo wykonuje instalator.
Najpopularniejszymi programami do sprawdzenia zajętości kanałów radiowych są odpowiednio:
- dla systemów Windows - program inSSIDer
- dla systemów Android - program Wifi Analyzer
- dla systemów iOS - NetSpot for iOS
Technologia światłowodowa jest najnowocześniejszą technologią transmisji danych. Umożliwia osiąganie największych prędkości i jakości transmisji. Dodatkową zaletą tej technologii jest to, że nie potrzebuje zasilania na linii nadawca-odbiorca, co znacząco eliminuje ryzyko awarii. Więcej informacji na stronie www.zielonyinternet.pl
Należy sprawdzić okablowanie, zresetować urządzenia (wyłączyć z prądu), jeśli dalej jest problem to prosimy o kontakt z infolinią pod nr 94 71 27777.
Telewizja Cyfrowa
Aktualizacja dekodera 3G w Gawex Media może przebiegać na dwa sposoby:
Aktualizacja automatyczna
Podczas oglądania dowolnego programu pojawi się okno komunikatu o nowej wersji oprogramowania z opcją aktualizacji Instaluj teraz lub Zapytaj później.
Po wyborze Zapytaj później komunikat pojawiać się będzie co godzinę do chwili dokonania aktualizacji.
Po wyborze opcji Instaluj teraz Odbiornik rozpocznie procedurę aktualizacji. Na ekranie widoczny będzie aktualny postęp procesu, a po jego zakończeniu nastąpi automatyczny restart Odbiornika, który uruchomi się z nową wersją.
Aktualizacja ręczna
Naciskamy przycisk MENU na pilocie i przechodzimy do pozycji Konfiguracja Odbiornika >Informacje Systemowe > Aktualizacja oprogramowania
Uwaga!! Nie wyłączać Odbiornika z prądu podczas aktualizacji oprogramowania. Część urządzeń, w zależności od wersji z której aktualizujemy dekoder, może wymagać ponownego restartu po aktualizacji.
Aktualizacja automatyczna
Podczas oglądania dowolnego programu pojawi się okno komunikatu o nowej wersji oprogramowania z opcją aktualizacji Instaluj teraz lub Zapytaj później.
Po wyborze Zapytaj później komunikat pojawiać się będzie co godzinę do chwili dokonania aktualizacji.
Po wyborze opcji Instaluj teraz Odbiornik rozpocznie procedurę aktualizacji. Na ekranie widoczny będzie aktualny postęp procesu, a po jego zakończeniu nastąpi automatyczny restart Odbiornika, który uruchomi się z nową wersją.
Aktualizacja ręczna
Naciskamy przycisk MENU na pilocie i przechodzimy do pozycji Konfiguracja Odbiornika >Informacje Systemowe > Aktualizacja oprogramowania
Uwaga!! Nie wyłączać Odbiornika z prądu podczas aktualizacji oprogramowania. Część urządzeń, w zależności od wersji z której aktualizujemy dekoder, może wymagać ponownego restartu po aktualizacji.
Należy sprawdzić okablowanie do dekodera. Sprawdzamy czy końcówka przy dekoderze nie jest luźna, dokręcamy lub dociskamy końcówki zarówno przy dekoderze jak i przy gnieździe.
Jeżeli nadal mamy ten sam komunikat prosimy o kontakt z naszą infolinią pod numerem telefonu 94 71 27777.
Jeżeli nadal mamy ten sam komunikat prosimy o kontakt z naszą infolinią pod numerem telefonu 94 71 27777.
Należy sprawdzić przyciski „mute” na pilocie od dekodera oraz poziom głośności w TV.
Komunikat „brak dostępu” występuje na kanałach, których nie ma w danym abonamencie.
Czasami zdarza się również , że komunikat "brak dostępu" pojawia się na wszystkich kanałach. Dzieje się to zwykle wtedy, kiedy przez dłuższy czas nie korzystaliśmy z dekodera (najczęściej więcej jak jeden miesiąc).
Jeśli komunikat „brak dostępu” jest na wszystkich kanałach to prosimy o kontakt z infolinią pod nr 94 71 27777.
Czasami zdarza się również , że komunikat "brak dostępu" pojawia się na wszystkich kanałach. Dzieje się to zwykle wtedy, kiedy przez dłuższy czas nie korzystaliśmy z dekodera (najczęściej więcej jak jeden miesiąc).
Jeśli komunikat „brak dostępu” jest na wszystkich kanałach to prosimy o kontakt z infolinią pod nr 94 71 27777.
Należy sprawdzić czy jest wybrane odpowiednie źródło sygnału na TV (HDMI, SCART, EURO - w zależności od użytego kabla do podłączenia dekodera z telewizorem) oraz okablowanie łączące TV z dekoderem (czy jest dobrze dociśnięte i nie jest luźne).
Po zakończeniu oglądania dekoder należy przełączyć w tryb stand-by przyciskiem na pilocie (). Dekoder można również wyłączyć z prądu na noc.
Najprawdopodobniej w dekoderze została wybrana tzw. „lista ulubionych”. Dekodery mają 3 domyślne listy kanałów: TV, HDTV oraz RADIO. Należy wybrać listę TV, wówczas dostępne będą kanały również w wersji SD.
Na pilocie podczas wciskania przycisków w górnej części jest czerwona dioda sygnalizująca poprawność działania pilota. Jeżeli podczas wciskania przycisków dioda nie zaświeca się należy sprawdzić poprawność włożonych baterii oraz czy baterie nie są rozładowane. Jeżeli jednak baterie są sprawne i poprawnie włożone a dioda na pilocie nadal nie zaświeca się, należy zadzwonić pod numer infolinii 94 71 27777 lub udać się z pilotem do najbliższego Biura Obsługi Klienta.
Dekoder posiada funkcję „blokady rodzicielskiej”, dzięki której możemy zablokować część kanałów, aby nie były widoczne dla wszystkich użytkowników. Jeżeli PIN nie pasuje, oznacza to, że któryś z użytkowników dekodera zmienił kod PIN. Jeżeli nie pamiętasz kodu PIN, prosimy o kontakt z infolinią pod nr 94 71 27 777.
Aktualizacja oprogramowania najczęściej trwa od kliku do kilkunastu minut, jeśli ten proces wydłuża się lub zatrzymał się całkowicie to prosimy o kontakt z infolinią pod nr 94 71 27 777.
Takie problemy mogą występować podczas transmisji „na żywo”, zakłócenia pochodzą bezpośrednio od nadawcy programu. Czasami mogą też wynikać z problemów w komunikacji złącza HDMI.
Zgodnie z instrukcją danego dekodera dostarczoną razem z urządzeniem. Instrukcje są też dostępne na stronie Instrukcje urządzeń do odbioru telewizji cyfrowej.
Najczęściej służy do tego przycisk SOURCE/INPUT na pilocie od telewizora. Przyciskamy ten przycisk i wybieramy źródło tak długo, aż pojawi się właściwe, na którym podłączyliśmy nasz dekoder.
Zgodnie z instrukcją danego dekodera dostarczoną razem z urządzeniem. Instrukcje są też dostępne na stronie Instrukcje urządzeń do odbioru telewizji cyfrowej.
Kanały w ultra wysokiej rozdzielczości 4K są dostępne tylko dla dekoderów które potrafią obsłużyć rozdzielczość 4K. Oczywiście drugim warunkiem odbierania tych kanałów jest posiadanie odpowiedniego odbiornika TV który jest w stanie obsłużyć rozdzielczość 4K. Dekodery 4K są już dostępne w ofercie Gawex Media.
Tak, moduł CAM pozwala na oglądanie kanałów w jakości 4K pod warunkiem posiadania odpowiedniego odbiornika TV który obsługuje rozdzielczość 4K.
Moduł CAM
Moduł CAM umożliwia odbiór pakietów telewizji cyfrowej bez konieczności posiadania dekodera. Należy jednak pamiętać, że typowy dekoder umożliwia korzystanie z większej ilości serwisów dodatkowych w tym funkcji 3G, które mogą być niedostępne poprzez moduł CAM.
Każde z tych rozwiązań mają swoje zalety i wady. Moduły CAM są mniejsze, nie potrzebują dodatkowego zasilania oraz dodatkowego pilota. Natomiast dekodery mają dodatkowo funkcje, które nie są dostępne na module CAM (usługi 3G, VOD).
Oznaczenia CI oraz CI+ oznaczają generację urządzeń. Moduły CI są urządzeniami starszymi technologicznie od CI+. W sieci Gawex stosowane są wyłącznie moduły CI+.
Nie.
Nie.
Telefon
Jeżeli Posiadasz telefon bezprzewodowy – powodem takich problemów może być słaby zasięg lub słabe akumulatorki. Jeżeli natomiast telefon jest przewodowy, przyczyną może być uszkodzony kabel od słuchawki.
Kabel telefoniczny podłączamy do modemu/bramki telefonicznej do wejścia opisanego zazwyczaj jako TEL1 lub PHONE1.
Tak, numer telefonu można przenieść od innego Operatora do naszej sieci. W tym celu zapraszamy do Biura Obsługi Klienta.
Tak, modem do obsługi telefonu aby przesyłał sygnał telefoniczny musi być podłączony do źródła zasilania przez cały czas aby telefon był aktywny.
Prawdopodobną przyczyną problemu może być aparat telefoniczny przestawiony w tryb PULSE zamiast TONE (w naszej sieci wybieranie numerów jest tonowe, nie pulsacyjne).
Reklamodawcy wybierają numery losowo, najczęściej automatycznie, według zakresu numeracyjnego w danym mieście.
Tak, w tym celu prosimy o skontaktowanie się z najbliższym Biurem Obsługi Klienta.
Tak. Identyfikacja numeru w naszej sieci funkcjonuje i jest zależna od modelu aparatu telefonicznego jaki posiada abonent.
Tak. Szczegółowa instrukcja znajduje się na stronie poczta głosowa i przekierowanie połączeń
Jeżeli nie znalazłeś powyżej odpowiedzi na pytanie, prosimy o kontakt:
CallCenter - pomoc techniczna
telefon: 94 71 27 777
e-mail: callcenter@gawex.pl
Konsultanci są do dyspozycji od pon. do pt. w godz. 7.00 - 21.00
Połączenie z numerów w sieci Gawex Media - BEZPŁATNE.
Połączenia z sieci innych operatorów - opłata za połączenie zgodna z taryfą operatora.